Het werken met elektrisch materieel wordt binnen A.Hak steeds meer de standaard. Stroom leidt in sommige situaties voor gevaarlijke situaties tijdens onze werkzaamheden. Soms met heftige gevolgen. Stroom is niet zichtbaar en verkeerd handelen kan grote gevolgen hebben.
Als je een kabel afkoppelt waar op dat moment nog stroom op staat, dan zie je niet dat er stroom vrijkomt. Wel bestaat al wel de mogelijkheid dat je onder stroom komt te staan of dat er een vlamboog ontstaat. Dit kan tot zeer ernstige situaties leiden.
Om ernstige incidenten met elektriciteit te voorkomen is het belangrijk dat alle medewerkers, die werkzaamheden voorbereiden en uitvoeren met elektrisch materieel, op de hoogte zijn van de risico's die op kunnen treden tijdens het werken met stroom.
Belangrijk én een vaste regel is dat alleen deskundig en gecertificeerd personeel onderhoud mag uitvoeren aan het hoog voltage gedeelte van de elektrische materieel. Dit is bij A.Hak de monteur van de leverancier zelf.
Hoog voltage gedeelte van de elektrische materieel is te herkennen aan:
Vlamboog
Tijdens het werken met elektriciteit is het mogelijk dat energie plotseling vrijkomt. Er komt een grote hoeveelheid hitte, licht, geluid, drukgolf en giftige stoffen vrij wat een vlamboog genoemd wordt. Een vlamboog is een kleine explosie met gevaar op zeer ernstige tot zelfs dodelijke verwondingen. De hitteoverslag kan zelfs oplopen tot 20.000 graden.
Tijdens onze reguliere werkzaamheden kan een vlamboog ontstaan bij werkzaamheden aan installaties en kabels. Bij elektrisch materieel kan dit optreden als je bijvoorbeeld de stekker of laadkabel op een verkeerde manier verwijderd. Ook bij schade, waarbij het accu geraakt wordt bestaat er kans op een vlamboog.
Elektrocutie (Dodelijk) & Elektrisering (niet dodelijk)
Elektrocutie is een schadelijke elektrische stroomdoorgang door het lichaam met een dodelijke afloop. Elektrisering is een stroom door het menselijk lichaam die de dood niet als gevolg heeft. Gevolgen voor het slachtoffer kunnen, afhankelijk van de duur en stroomsterkte, verschillen tussen ademhalingsproblemen, verbranding of ernstige hartritmestoornissen. Informeer bij contact met stroom, direct een arts.
Brand stekkers | accu's
Bij storingen of grote weerstand (overbelasting) kan het voorkomen dat kabels of accu's te warm worden of soms zelfs ontbranden.
Een brandende accu of stekker is gevaarlijk voor de gezondheid en, afhankelijk van het materieelstuk en omgeving, kan de gevolgschade oplopen tot miljoenen euro's. Het is vaak onmogelijk om tijdig op te treden bij een elektrische brand. De vlammen zullen krachtig en snel uitbreiden. Daarnaast zijn reguliere poeder- en schuimblussers vaak niet opgewassen tegen een accubrand.
Voorkomen van schade
De kans op een vlamboog, met brand als gevolg en/of elektrocutie bij een volledig elektrische machine is aanwezig maar nihil. De accu's, kabels en de verbinden zijn relatief veilig. Bij gebreken, slecht of verkeerd onderhoud en bij een incident waarbij de accu of hoog voltage kabels (oranje kabels) schade oplopen zal de energie willen ontsnappen. Dan is er een verhoogde of zelf onvermijdbare kans op een ernstige gebeurtenis.
Kabels worden warm, installaties worden flink belast
Het is belangrijk dat het opladen van elektrisch materieel gebeurd op de manier zoals dit is voorgeschreven door de fabrikant. Het is belangrijk om te begrijpen dat een elektrisch materieelstuk flinke vermogens vraagt om op te laden. In de meest simpele manier, aan de stopcontact, is dit in de meeste gevallen 3 - 3.5 kWh. Bij een krachtigere aansluiting kan dit oplopen tot vermogensvraag van meer dan 10kWh.
Kabels zullen opwarmen en de installatie zal belast worden. Om die reden is het belangrijk dat alles is opgesteld conform de wettelijke eisen. Zelf aanpassingen maken aan installaties is om die reden dan ook NIET toegestaan.
Altijd originele, bijgeleverde of zelfde type laders gebruiken
Het is ook belangrijk om de origineel, bijgeleverde laadkabels te gebruiken. In de laadkabels die in de stopcontact kunnen zitten diverse (slimme) beveiligingen ingebouwd. En de laadkabel die grotere vermogens aankan en past in laadpalen, ook wel type 2 kabel genoemd, is hiervoor gebouwd. Maak een laadkabel NOOIT zelf langer of korter!
Controleer voor gebruik, net als alles met een stekker, of de kabel onbeschadigd is.
Scherm nooit onderdelen af!
Een elektrische materieelstuk is gebouwd om buiten gebruikt te worden. Scherm NOOIT openingen, zoals laadpoorten af. Bij het laden ontstaat warmte, die kan op deze manier niet ontsnappen.
Accubrand blussen? Niet doen!
Een accu dat in brand vliegt is allesbehalve een gezellig knisperend haardvuurtje; het vuur spuit letterlijk uit de accu. Het grootste gevaar, naast het zichtbare vuur, zijn de giftige gassen.
Gebruikelijke, draagbare, blustoestellen leveren geen bijdrage aan de onderbreking van het verbrandingsproces.
Bij een accubrand is het dan ook 'WEGWEZEN', de omgeving en collega's waarschuwen/veiligstellen en 112 bellen.
Geef hier aan dat het gaat om een GROTE accubrand. De grootte van een accubrand heeft te maken de 'capaciteit' en niet hoe hoog de vlammen zijn.
Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.