Marleen Steffen
13. Safety Alerts
 >  Leerpunten en afspraken n.a.v. warmteontwikkeling achter stopple.
Introductie

Hieronder is kort de Safety Alert van Gasunie opgenomen d.d. 22 april 2021. Deze is aangevuld met de met de leerpunten uit de gezamenlijke evaluatie welke heeft plaatsgevonden met Gasunie en direct betrokkenen.

Risico's > Wat is er gebeurd?

Een week voor het incident wordt de stopple geplaatst, er wordt een lekkage ontdekt. Na plaatsen 2e cup, is er nog steeds sprake van een kleine lekkage.  Door boorteur en gasklusleider wordt deze lekkage acceptabel bevonden;

Op 6 april 2021 is men druk met de voorbereidingen voor de tweede las van die dag (bevel slijpen, stellen, etc.) Bij een gasklus achter een stopple constateerden medewerkers dat er warmteontwikkeling plaatsvond aan de drukloze zijde achter de stopple. Het vermoeden is dat een klein gaslek langs de stopple-cup ontstoken was. Vanwege het risico dat door de warmteontwikkeling de stopple harder zou gaan lekken, is direct de werkplek ontruimd. Daarna is de leiding ingeblokt en afgeblazen. In de tussentijd is het treinverkeer op het spoor naast de werkput stilgelegd en hebben hulpdiensten de nabijgelegen woningen ontruimd. 

Directe oorzaken:

  • Kleine lekkage veroorzaakt door boorspaan;
  • Lekkend gas waarschijnlijk ontstoken door slijpwerkzaamheden;
  • Het moment van ontsteken is niet opgemerkt
    • Geen geluid, overdruk en/of warme gassen uit de pijpopening

Andere leerpunten: 

  • Besluit te werken achter lekkende stopple is op ervaring genomen (geen vaste werkmethode);
  • Gasklus is dicht achter stopple maar binnen grenzen;
  • Er is geen balg geplaatst (2e barrière);
  • LEL meten en airmove door zelfde TOR nippel is niet gebruikelijk;
    • Meten zo dicht mogelijk bij las;
    • Airmoven zo dicht mogelijk bij lekbron;
  • Gekozen methode niet in werkplan benoemd en niet besproken met COP.
Maatregelen > Wat moet je doen?

Uit de gezamenlijke evaluatie met Gasunie zijn de volgende leerpunten naar voren gekomen:

  • Gasunie is verantwoordelijk voor gekozen werkmethode en het goed en veilig uitvoeren hiervan;
  • Voor gasklusdag wordt gasklusplan door Gasunie besproken met aannemer (wij):
    • Plek airmovers;
    • Plek LEL/VOC meters;
    • Plan B?
    • Wel of niet plaatsen balg;
    • Werken volgens procedures (Safety Alert  Gasunie d.d. 22 april 2021):
  1. Plaats altijd een aparte TOR-nipple voor LEL-metingen, zoals beschreven in CSW-53-E en OMH_4.4.2-04 (paragraaf 5.2.8). 
  2. Pas een tweede barrière toe zoals een balg (APH_KM-47), blaas of rioolstop, indien hete werkzaamheden (branden/slijpen/lassen) op minder dan 50m plaatsvinden achter een afsluiter of stopple. 
  • Laat je altijd goed informeren over de gasklus door de opdrachtgever.
  • Bij calamiteit altijd Gasunie vertegenwoordiging ter plaatse; “blauwe hesje” (gasklusleider of CHP);
  • Pas terug naar plek incident/calamiteit na toestemming “blauwe hesje”.