Een belangrijk onderdeel tijdens de uitvoering van onze werkzaamheden is het laden en lossen van materiaal. De afgelopen periode zien we dat het aantal risicovolle situaties en ‘near misses’ stijgen. Omdat we een stijgende lijn zien in het aantal meldingen waarbij ernstig letsel had kunnen optreden sturen we jullie deze Safety Alert.
Bekende gevaren bij het lossen van een lading zijn:
Onderstaand enkele recente meldingen van afgelopen juli:
Buis valt bijna van vrachtwagen
Bij aankomst van een vracht stalen buizen op een project is zichtbaar dat deze verkeerd geladen is. Toch is men gaan lossen, zonder extra maatregelen. Er was onvoldoende borging aanwezig tussen de materialen, hierdoor kon de buis wegrollen tijdens het lossen. Toen men zag dat de buis ging rollen is besloten om de lading te borgen met spanbanden en is de gebroken ondersteuning opgevuld met stophout. Vervolgens is de wagen met twee kranen veilig gelost.
Sleufkisten-en platen vallen van trailer
De lading lag staal op staal zonder afstandshouder zoals een stuk hout. Hierdoor kan de vracht gaan glijden over elkaar. Men heeft ondanks de risico’s toch willen lossen, medewerkers is verzocht afstand te houden. Er is met een palletvork (staal op staal) gelost, een deel van de vracht is toch gaan schuiven en van de trailer gevallen. Door de tijdige uitvoering van LMRA en medewerkers die voldoende afstand hebben gehouden van het risicogebied tijdens het geven van aanwijzingen is er geen persoonlijk letsel ontstaan. Er is alleen schade aan de vrachtwagen.
Onvoldoende borging om rollen tijdens het lossen te voorkomen.
Een trailer wordt geladen met 2 lagen van 2 buizen. Vanuit de leverancier werden deze 2 buizen per laag gelijktijdig geladen en vielen ze precies binnen de wiggen die aan de uiteinden van de houten ondersteuning bevestigd waren. Bij het lossen worden de buizen één voor één gelost, waardoor de buis die ernaast ligt zou gaan rollen als de 1e buis uit de wagen gehesen zou worden. Er is besloten om de 2e buis met een spanband vast te zetten aan de vrachtwagen, zodat deze niet zou gaan rollen. Ook is met de leverancier en opdrachtgever gecommuniceerd dat een andere wijze van beladen gewenst is.
Denk aan: spanbanden, wiggen of hout met uitsparingen etc.
Denk aan hulmiddelen zoals: balken, trossen, klossen, keggen etc.
Kunnen we deze lading veilig lossen, zonder dat het gaat rollen of schuiven?
Let er dus extra goed op hoe de buizen en overige materialen op de vrachtwagen liggen, voer een LMRA uit voordat je gaat lossen!
Ga met elkaar in gesprek over het volgende:
Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.