DME staat voor dieselmotoremissies. Het zijn de gassen en deeltjes die vrijkomen wanneer een dieselmotor brandstof verbrandt. Deze stoffen kunnen schadelijk zijn als je ze inademt.
Daarom proberen we ervoor te zorgen dat mensen zo min mogelijk in contact komen met DME. Maar waarom worden de regels nu aangescherpt? De afgelopen jaren is er steeds meer bekend geworden over hoe gevaarlijk DME kan zijn, vooral door de roetdeeltjes die vrijkomen. Deze bevatten schadelijke stoffen. Op basis van deze nieuwe inzichten zijn de regels strenger geworden en is de hoeveelheid DME waaraan je mag worden blootgesteld verder verlaagd.
In alle gevallen geldt: de hoeveelheid bepaalt hoe schadelijk iets is (de dosis maakt het gif). Hoeveel DME je inademt, hangt af van verschillende dingen: hoe hard een machine of voertuig werkt, hoe groot de ruimte is, hoe ver je van de bron staat, het weer, de technische staat van de machine, en welk type brandstof wordt gebruikt. Maar hoe weet je of je bent blootgesteld aan DME? Een korte blootstelling aan DME kan verschillende klachten geven, zoals:
|
Als organisatie doen we ons best om onze machines op tijd te vervangen. Hiermee pakken we het gevaar bij de bron aan. Dit helpt ons om een veiligere werkomgeving. Aandachtspunten voor leidinggevenden:
Dit kan echter niet in alle gevallen direct gerealiseerd worden. |
Als we met diesel aangedreven machines werken, moeten we van tevoren nadenken over hoe we de uitstoot kunnen verminderen op de werkplek. Denk aan het volgende:
Toelichting op afbeelding: Goed onderhoud aan apparaten en met name de motoren kan bijdrage aan verminderde uitstoot, het plaatsen en tijdig vervangen van filters draagt bij aan een verminderde DME uitstoot. Gebruik maken van andere energiebronnen dan diesel (bijvoorbeeld elektrisch of waterstof. Beste oplossing maar is nog niet in alle gevallen mogelijk).
Wat denk jij dat je zelf nog kunt doen om blootstelling aan DME te verminderen?
Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.